Het wordt drukker op wegen en fietspaden. Er wordt meer en verder gefietst en dat wil Batavus stimuleren! We hebben naar een oplossing gezocht om de fietsveiligheid in de drukke infrastructuur te verbeteren en letterlijk de fietser de ruimte te geven. Dat hebben we gedaan door een integraal fietsverlichtingsconcept met verlichtingsspecialist Spanninga te ontwikkelen. Centraal stond daarbij het zien en gezien worden in alle omstandigheden en binnen de huidige wet- en regelgeving.

Een dynamische verlichting met een dagstand voor goede zichtbaarheid aan de voorzijde. Hij blijft ook branden als je voor een stoplicht staat te wachten. Zodra de schermer invalt schakelt automatisch de krachtige verlichtingsbundel bij. De koplamp is net iets verder op het spatbord geplaatst zodat deze niet snel beschadigt tijdens het stallen.

Er is extra aandacht besteed aan de kwetsbaarheid van de fietser met achterop komend verkeer. Met een V-laser projectie als ‘afscherming’ van de fietser wordt achterop komend verkeer visueel om de fietser heen geleid. Het achterlicht is mooi geïntegreerd in de bagagedrager. Onderzoek heeft aangetoond dat met het gebruik van V-Light, achteropkomend verkeer de afstand tot de lichtbron tot 2,4 keer beter in kan schatten. Het lichtoppervlak is tenslotte groter waardoor de fietser eerder zichtbaar is. Bovendien is de fietser zichtbaar op twee plekken: de V-vorm op de weg en de normale lichtbron van het achterlicht.

Bij een stadsfiets werkt de verlichting op de naafdynamo. Bij een e-bike werkt de verlichting op de accu.

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search